Kampery a wilgoć.

Problem wilgoci wewnątrz ścian w starszych kamperach jest dość często spotykany. Woda dostaje się z czasem większymi, lub mniejszymi szczelinami do wnętrza ścian i kamper zaczyna gnić od środka. Konstrukcja ścian w starszych zabudowach była dość prosta jak meble z największej sieci meblowej: wewnątrz sklejka, w środku listwy drewniane i styropian a na zewnątrz aluminium, które po latach się utlenia. Bardzo niebezpieczne są miejsca nawierceń, łączeń ścian, wokół okien i drzwi. Na takie miejsca szczególnie musimy zwracać uwagę, sprawdzać co sezon i w razie potrzeby dodatkowo uszczelniać. Zazwyczaj zaczyna się od korozji śrubek w listwach łączących ściany kamperów, bądź ścianę z sufitem. Korodujące śrubki i miejsca wokół nich powodują rozszczelnienie całej konstrukcji. Na naszych zdjęciach mamy taki przykład wokół alkowy.

Przy zakupie starszego kampera warto jest sprawdzić zabudowę higrometrem. Mamy różne higrometry zakończone igłami lub kulką a także różne, bardziej rozbudowane urządzenia są dziś dostępne na rynku. My korzystamy z miernika zakończonego kulką, gdyż uważamy, że każde nowe nawet mikroszczeliny nie są korzystne dla zabudowy kampera. Przedstawimy zdjęcia pokazujące różnice w odczycie w zależności od miejsca pomiaru.

Oczywiście gdy ściany kampera są bardzo namoczone czy przegniłe łatwo jest to sprawdzić ręką. Uszkodzona ściana jest miękka i plastyczna – łatwiej to stwierdzić od środka niż na zewnątrz. Jak już pisaliśmy, szczególnie należy sprawdzać miejsca wokół nawierceń (np. po montażu rolety czy bagażnika rowerowego, wokół drzwi i okien, łączenia ścian).

Na szczęście konstrukcja ścian kamperów produkowane obecnie jest wykonana z włókna szklanego, i innych nienasiąkliwych materiałów.

Dziś konstruktorzy szczególnie biorą pod uwagę kwestie nasiąkania wodą jak również poprawnej cyrkulacji powietrza w kamperze i wentylacji. Wszystko w celu wyeliminowania nadmiernej wilgoci w kamperze. Obecnie producenci kamperów dają gwarancję na szczelność zabudowy na od 5 do 10 lat, pod warunkiem corocznych testów szczelności kampera.

Przykład budowy ściany zaczerpnięty od firmy McLouis: